Som Vegan/Vegetarian

Vegetarianer behöver veta

 

Som vegetarian kan det vara bra med kosttillskott för att upprätthålla fysisk och inte minst psykiska hälsa.
Näringsbrist  är vanligast hos veganer som rekommenderas kosttillskott innehållande Järn, Vitamin B12, Vitamin D, Omega-3 fett. 

Det finns få vetenskapliga forskningar gjorda på hur vegansk kost påverkar kroppen. Läkarna Neal Barnard och David Jenkins har gjort en studie och jämför individer som har diabetes typ2. En grupp åt LF vegan föda och den andra gruppen åt enligt tallriksmodellen under 74 veckor. Kontrollgrupperna skiljde sig inte från varande i resultat. Det är tveksamt om vegankost kan  förbättra  människans hälsa i jämförelse med annan kost då det i en vegansk diet lägga till kosttillskott för att hålla sin psykiska och fysiska hälsa.

 

EKOLOGISK, KRAVMÄRKT OCH NÄRPRODUCERA

 

Du bör undvika högprocessad livsmedel som sojaprodukter och quarnprodukter.

Köp närodlade bönor som åkerbönor då dessa har en hög proteinhalt av god kvalitet. Åkerböna är en inhemsk böna och kan ersätta importerad soja vilket är både ekonomiskt och miljömässigt intressant.Ur klimatsynpunkt är grönsaker såsom rotfrukter, vitkål och broccoli bättre miljöval under höst, vinter och våren an tomat, gurka och sallad. Torkade baljväxter har låg klimatpåverkan och innehåller mycket proteiner och mineraler vilket gör dem till ett utmärkt substitut för kött.  Varor odlade i kallare klimat och i växthus kräver mindre bekämpningsmedel än produkter odlade i varmare klimat.

Halvfabrikat som quorn och sojaprodukter är inte helt problemfria. Andra torkade baljväxter och certifierade produkter är att föredra. Handla enligt årstiden för att undvika produkter som fraktas med flygtransporter.

Om du äter ägg och mjölkprodukter välj lågprocessat svenskt naturligt och välj bort varor med socker, smaktillsatser och förtjockningsmedel.

Undvik processad mat

Var mån om dig och din hälsa 

Engagera dig i näringslära och läs på hur kosten påverkar dig fysiskt och psykiskt
Välj bort sojaprodukter för din hälsa skull.

Protein 
Svamp, nötter, frö för biffar, pateer fyllningar
Berika med spirulina, hampa, alger, chlorella

Mandelmjölk, kokosmjölk, havremjölk, är bra produkter för dig som som väljer bort mjölkprodukter från ko.

 

  • Ät riktig mat, dvs. inget ”falskt” kött, processade sojaprodukter, veganskräpmat, etc.
  • Undvik vegetabiliska oljor som innehåller högt omega-6 och inta tillskott av vegan-DHA.
  • Komplettera med kosttillskott av vitamin K2.
  • Komplettera med kosttillskott av vitamin D3 i veganform.
  • Förbättra ditt upptag och omvandling av betakaroten.
  • Förbered de baljväxter, sädesslag eller nötter du äter på ett korrekt sätt.
  •  Maximera järnabsorptionen med C-vitaminrika livsmedel.
  • Se till att din sköldkörtel är i god form.
  • Ta kosttillskott vitamin B12.
  • Prova att äta glutenfritt.
  • Ät fermenterade livsmedel.
  • Komplettera med taurin.