LCHF-kost

lchf-pyramid

 

Med LCHF som tallriksmodell

Tallriksmodellen på mitt vis

Tallriksmodell med 1/3-del kött fisk eller ägg, 1/3-del fet sås och 1/3-del grönsaker.
Du kan tänka en handflata kött, fisk eller ägg, en stor knytnäve grönsaker och 1 dl fet sås eller 2 matskedar smör eller majonnäs. När du har nått den vikt du trivs med kan du äta lite mer liberalt.

 

Handla närproducerat, ekologiskt efter årstid

 Med LCHF äter du kött, fisk, skaldjur, ägg och lågprocessade mejeriprodukter som ost, grädde och yoghurt. Ha fokus på grönsaker som inte har åkt runt utan finns nära dig.  LCHF handlar om att äta riktig mat, bra mat, ren och oprocessad mat. Som  LCHF:are kan du äter mer ekologiskt och tillsatsfritt.
Det kostar lite mer med kravmärkta matvaror men då du äter mindre processat mat kommer du ändå inte att få en dyrare matbudget. Maten är tät i näring vilket innebär att du äter mindre volym för att bli mätt. 

LCHF slår ett slag för den naturliga maten. Nästa gång någon anklagar dig för att äta som en miljöbov kan du avfärda detta som okunskap. Bemöt detta med fakta om processad mat som Quorn, Margarin och andra hög processade varor där industrin skapar större utsläpp an bondens ekologiska livsmedel.

Heja naturlig mat!

Det är mängden Fett som ökar med LCHF  inte mängden protein. Bra fett är animaliskt fett från fisk och kött, rapsolja, helst svenskt,  kallpressat kokosfett och olivolja.

undvik margariner då det naturliga fettet ersatts med vatten, smakämne,sockeralkoholer och förtjockningsmedel. Väljer rena råvaror utan glutamat, konserveringsmedel och socker.

 

Du bör välja olja efter användningsområde och smak

Oljor som är rika på fleromättat fett, t.ex. solros-, majs- och sojaolja, är mindre bra. Studier visar att möss som äter mättat fett  inte får cancer, medan möss som äter fleromättat löper hög risk att utveckla cancer.

National Center for Biotechnology Information,

 

Det är en möjlig förklaring till att hudcancer har ökat så enormt de senaste decennierna. Vi får rekommendationer från LVM att fleromättat fett och margariner är nyttiga födoämne jamfört med animaliskt fett från kött eller smör.