Varför LCHF ?

 Med LCHF äter du kött, fisk, skaldjur, ägg och lågprocessade mejeriprodukter som ost, grädde och yoghurt. Ha fokus på grönsaker som inte har åkt runt utan finns nära dig.  LCHF handlar om att äta riktig mat, bra mat, ren och oprocessad mat. Som  LCHF:are kan du äter mer ekologiskt och tillsatsfritt.
Det kostar lite mer med kravmärkta matvaror men då du äter mindre processat mat kommer du ändå inte att få en dyrare matbudget. Maten är tät i näring vilket innebär att du äter mindre volym för att bli mätt. 

LCHF slår ett slag för den naturliga maten. Nästa gång någon anklagar dig för att äta som en miljöbov kan du avfärda detta som okunskap. Bemöt detta med fakta om processad mat som Quorn, Margarin och andra hög processade varor där industrin skapar större utsläpp an bondens ekologiska livsmedel.

Heja naturlig mat!

Det är mängden Fett som ökar med LCHF  inte mängden protein. Bra fett är animaliskt fett från fisk och kött, rapsolja, helst svenskt,  kallpressat kokosfett och olivolja.

undvik margariner då det naturliga fettet ersatts med vatten, smakämne,sockeralkoholer och förtjockningsmedel. Väljer rena råvaror utan glutamat, konserveringsmedel och socker.

 

LCHF-kost

LCHF kost gör att du kommer att gå ner i vikt om du är överviktig Du får en längre mättnadskänsla och du går inte med hungerkänsla som när du hade triggat insulinsvängningar.
Hjärnan får en längre mättnads känsla och då minskar dina hungerskänslor. Fett går inte att överäta då kroppen svara med illamående. Du behöver inte räkna kalorier, tänk bort din inlärda fetträdslan och känn hur kroppen svarar upp. Jo mer fett du äter desto smalare blir du bara du håller dig ifrån kolhydratrika livsmedel.

kaka

Fett kombinerad med snabba kolhydrater är inte bra mat för kroppen.
Kroppen producerar den mängd kolhydrater som behövs med hjälp av vår fantastiska lever. Grönsaker och bär hjälper oss med tillägg av mineraler och vitaminer. Se frukt som godis eller dessert. Ät så naturlig mat som möjligt och krydda med kryddor som kanel, gurkmeja, timjam och andra goda kryddor,

 

 

lchf-pyramid

När du vänder på pyramiden

När du äter fett får du nästan ingen insulinrespons, när du äter protein får du en mycket moderat insulin respons men när du äter kolhydrater får du en hög respons.
LCHF är inte en kosthållning där man ökar på proteinintaget, man ökar fettet. Anledningen till det är att man inte vill trigga hög insulinpåverkan. Man äter måtliga mängder kolhydrater främst från växtriket och mer omega3 fett som rapsolja, olivolja och kallpressad kokosolja. Mättad fett från djurriket i form av smör, ost, feta fiskar och feta köttdetaljer som kyckling med skinn eller högrev är bra fet och lättillgängligt för kroppen. Fett används som energi för att öka mättnaden. I LCHF kost vill man undvika insulinrepons och intaget av protein hålls på en nivå måttlig för att bibehåller kroppens muskelmassa och för en längre mättnadsskänsla

Tallriksmodellen för viktnedgång

Tallriksmodell med 1/3-del kött fisk eller ägg, 1/3-del fet sås och 1/3-del grönsaker.
Du kan tänka en handflata kött, fisk eller ägg, en stor knytnäve grönsaker och 1 dl fet sås eller 2 matskedar smör eller majonnäs. När du har nått den vikt du trivs med kan du äta lite mer liberalt.

 

 

laxtallrik

Tänk om kost

När du äter kolhydrater höjs hormonet insulin i kroppen. Insulin stimulerar kroppen att bygga fettceller och triggar fettceller att lagra kolhydrater i form av fett. På 70 talet kom det nya kost rekommendationer från LMV där rådet blev en kostpyramind med kolhydratrika livsmedel som bas och fett som topp. Folkhälsan har sedan blivit  sämre då råden gör att mättnadskänslan är kort. Resultaten idag av råden är epidemi av diabetes typ2, fetma och annan ohälsa.

 

pendel
När insulinhormonet ökar kraftigt efter en stärkelserik måltid och sedan blir väldigt lågt några timmar senare tolkar hjärnan den låga nivån av insulin i kroppen som svält och du blir hungrig på mer kolhydratrik mat som triggar igång insulinet igen.
Industrin av halvfabrikat med tillsatser är enorm och styr till viss del forskningen kring mat. Det ligger inte i matindustrins intresse att förespråka naturlig, lågprocessad mat. Pengar finns att tjäna på utfyllnad som stärkelse och smakförstärkare som socker, glutamat och att spruta in vatten i kött(mörad?), sälja margariner och mycket annat påhitt.

Oljer som är rika på fleromättat fett med hög halt av omega6,  t.ex. solros-, majs- och sojaolja, är mindre bra. Studier visar att möss som äter mättat fett  inte får cancer, medan möss som äter fleromättat löper hög risk att utveckla cancer.

National Center for Biotechnology Information,

 

Det är en möjlig förklaring till att hudcancer har ökat så enormt de senaste decennierna. Vi får rekommendationer från LVM att fleromättat fett och margariner är nyttiga födoämne jamfört med animaliskt fett från kött eller smör.